tisdag 21 december 2010

Iskallt och vintervitt ....

...... både i och utanför mina fönster. Snart står alla mina orkideér i full blom, får jag presentera förnäma fru Dendrobium .......


....... eller Phalaenopsis. Torde väl snart vara Sveriges vanligaste krukväxt, jag har dem snart i varje fönster eftersom de är så himla tacksamma. Näst intill omöjliga att ta dö på, om man inte vattnar ihjäl dem.


En enda blomstängel hade jag kvar på min amaryllis, nu står den i vas istället Så underbart läcker!

Mitt kavring experiment föll väl ut, något platta, men det skyller jag på att plåten var lite för stor. Det absolut viktigaste är ändå att det både var rätt konsistens och smak :D Helt perfekt till det stundande julbordet.

Nu återstår att sätta en vörtdeg i kväll för att baka ut i morgon eller på torsdag och i morgon ska jag sätta en leavin som bakas ut på torsdag. I morgon och på torsdag kommer båda ugnarna och alla spisplattor på hällen att vara varma hela dagarna.  Här ska förberedas julbord ;)

Ha en underbar afton. Tjingeling

2 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Härliga orkidéer!
God Jul!
Eva

Elle sa...

Orkidéer är mina favoriter. Inte alls så svårskötta och komplicerade som jag först trodde. Även hos mig blommar de flitigt nu före jul.
Önskar att jag kunde vara lika flitig. Men det är ju en dag imorgon också...*blink*

Önskar dig en skön och lugn jul!
Kram Elle