tisdag 9 juni 2009

Var tog sommaren vägen......

........ någon som vet? Ena veckan 30 grader och nästa knappt 12 grader och snålblåst med regnet i luften. Inget som min trädgård eller växthus gillar. Inte jag heller för den delen!

När jag ledsnar på vädret eller blir allmänt uttråkad brukar jag trösta mig med en av mina passioner, nämligen att baka. Jag bakar helst matbröd, men kan även kosta på mig en och annan kaka eller muffins. Många av mina recept hittar jag på nätet, två av mina favoriter är Pain de Martin och Bagarstugan.
Mina ingredienser är i första hand närproducerade utan tillsatser eller ekologiska, av både hänsyn till smaken men också miljön. Jag bakar matbröd oftast på surdeg och jäser dem i jäskorgar och gräddar på en gotländsk kalkstenskiva. Bröden får en ordentligt knaprig skorpa, ett saftigt innanmäte och fantastisk smak.
C U

Inga kommentarer: