fredag 20 januari 2017

Övervintrare


Nu fylls det sakta på i växthuset, den senast inflyttade hyresgästen är cederträdet.


De växterna som redan finns där breder ut sig i takt med att ljuset återvänder.


Rosmarinbuskarna är taniga, men fulla med blomknoppar. 


Det lilla, hängande persikoträdet, har knopp på bar kvist.


Limeträdet har börjat visa sina första knoppar och snart fylls växthuset av den ljuvliga doften av citrus.


Kamelian, som blommade som tokig förra året, har än så länge bara en enda knopp. Men till sommaren blir det ny och större kruka.


Övriga övervintrare står fortfarande i garaget, men det börjar bli dags att plantera om dem och ställa ut dem i det ljusa växthuset.


Jaa, det var en del av mina övervintrare. 

Ha en underbar fredag och en bra start på helgen. Tjingeling

3 kommentarer:

Meta sa...

Jo men visst känns det att våren sakta smyger sig på. Här är 4-6 grader varmt men ingen sol den längtar jag efter. Så mycket det händer hos dig i växthuset. Blev full i skratt i går när jag kikade till mina påsar med pelargoner, det har börjat växa ut ur dom nu så bäst att ta hem jord och plantera. Lite tidigt i år men jag tror det funkar ändå.
Ha en fin helg
Kram Meta

Villa Ryttarängen sa...

jag är djupt imponerad. Åhh så häftigt att de går att övervintra så där bra. Jag försöker men det går inte alls så bra. Kraaam Pia

G:a Affären sa...

Men jag blir också imponerad att du får dessa växter att övervintra! Och det är väl tur, det skulle bli svindyrt att köpa nytt varje säsong. Kamelia... ingen idé jag ens tänker tanken, hur gärna jag än vill ha en sådan. Jag har torkat ihjäl min enda rosmarin, jag tyckte den såg så fin ut men den var död! Så söta knoppar på persikoträdet!

Ja köket står på tur här hemma, det ska bli så roligt att äntligen få se hur mina idéer förverkligas. Mig gör det inte så mycket att leva i reparationer, tror rentav att jag gillar det!

Önskar dig en trevlig helg!
Kramar /Cia