tisdag 19 juli 2016

Grönt, det nya svarta


Är det inte lite så?

Men en sak är säker svartkål och svarta pallkragar är en riktigt bra kombo. Än så länge är det ju fortfarande väldigt få sniglar, mot vad vi är vana vid i alla fall. Så de få som finns har inte gett sig upp över koppartejpen på den nedre pallkragen. 
Dessutom har jag haft rör böjda över och sen en täckning med växtväv mot kålfjärilarna. Så länge det inte blåste allt för mycket har det fungerat bra, men till sist blåste väven sönder och nu är det öppet.

Från samma pallkrage har vi skördat ordentligt med spenat och sallad, nu skördar vi även svartkål. Med lite tur blir det även ett par spetskålshuvuden :-)
Ett helt gäng med vaxbönor och purpurbönor fick jag flytta ut ur pallkragen och ner i trädgårdslandet. Flytten gick väl sisådär, men nu ser det ut att komma både blommor och bönor  (om än något försenade).


De flesta hemodlare har väl skördat potatis sen midsommar, men vi var ju lite sena ner med våra :o 
Men sen ett par veckor tillbaka njuter även vi av hemodlad potatis från pallkragarna. Just det här är sparrispotatis, frågar ni mig är det den bästa (jag är ju inte jätteförtjust i just potatis).

I kväll var första kvällen på länge som vattenslangen fick rullas ut igen. Nu är det törstigt i krukorna och med lite tur måste jag tvinga mig ut och vattna varje kväll den här veckan ;-)

Jag fortsätter min semesternedräkning :-)
Ha en underbar fortsättning på veckan. Tjingeling

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Härligt när man kan skörda från sin egen täppa. Här gick det åt pipsvängen med både kålroten och blomkålen. Vi hade täckt men skatorna eller vad det nu är har pickat hål i väven. Ha det bäst! Kraaam Pia