tisdag 3 januari 2012

Julens rester blir surdegsbröd ......


..... det mesta är uppätet eller ligger i frysen, men jag hade även lite svagdricka och nötter kvar. Eftersom jag är helt tokig i att baka, fick det bli lite "frikör" och ett nytt brödrecept föddes fram.

Basen är mitt vanliga surdegsbröd med fullkornsdinkel. Jag blandade 1 1/2 dl ljummet vatten med 1 dl surdeg, 1 dl dinkel fullkorn, 1 dl vetemjöl special och 5 gr jäst. Det här fick jäsa ca 8 timmar.


Därefter blandade jag i 5 dl ljummen svagdricka, 2 msk honung, 3 1/2 dl dinkelsikt, 1/4 dl nyponskalsmjöl, 1 msk aktiv kornmalt och 9 dl vetemjöl special. Knådade degen i maskin i 16 minuter. Lät degen vila 5 minuter, sen hällde jag ner 25 gr havssalt, 1/2 dl av vardera linfrö, pumpafrö och solrosfrö. Knådade degen igen ca 3 minuter, precis på slutet hällde jag ner ca 1 dl valnötskärnor.
Degen fick sen vila i rumstemperatur under en handduk i en timme. Samtidigt la jag in stenen i ugnen, en långpanna under och satte ugnen på 275 grader.

Hällde försiktigt upp degen på bakbordet, delade den i två delar och formade försiktigt 2 limpor som fick jäsa en timme i jäskorgar under handduk.

När bröden jäst färdigt stjälpte jag försiktigt upp dem på den heta stenen, snittade dem, hällde 1 dl kallt vatten i långpannan och stängde ugnsluckan. Efter fem minuter sänkte jag temperaturen till 225 grader och gläntade lite på ugnsluckan för att släppa ut lite ånga. Jag gläntade lite på luckan var tionde minut, det här för att få en krispigare skorpa på brödet.
Efter ca 20 minuter hade bröden en innertemperatur på 98 grader och var klara att ta ut ur ugnen och lägga på galler, utan handduk!!


Gissa om brödet var gott att skåra i morse - perfekta lunchmackor!!

Eftersom jag bakar med ekologiskt mjöl, utan tillsatser, använder jag nyponskalmjöl och aktiv kornmalt för att underlätta jäsningen.

Ha en underbar tisdag och ta vara på möjligheterna som ges. Tjingeling

1 kommentar:

Raija sa...

Så otroligt goda bröden ser ut och jag förstår att de är det också. Jag vill också utveckla min bakning och får nog lov att skaffa mig en baksten och jäskorgar också. Blir så inspirerad av detta. Men måste vänta tills vi renoverat färdigt innan jag kommer igång på allvar med mitt surdegsbakande.