måndag 4 juni 2018

Rosor och fläder


Madame Hardy har redan presenterat sig :o
Ovanligt tidigt, men det är ju inte undra på med det vädret vi haft den sista tiden.


Jag misstänker att vi toppade igår, det var i alla fall runt trettio grader i skuggan och helt hopplöst att sova i natt.


 Flammentanz bjuder snart upp till dans i den skönaste karmosinfärgade blomningen.
Honungsrosen ligger inte långt efter.
Men vad med löss det är på rosorna :o Vågar mig inte på några kemiska saker, men en hård vattenstråle lite då och då får jag nog kosta på mig.


Flädern börjar slå ut och det är dags att leta fram receptet på Mousserande fläderlemonad eller som en del kallar den Fläderchampagne.
Startar jag nu så kanske jag har tur och har den klar till midsommar :-) Tips till er andra också ;-)


Tänker givetvis göra en rosévariant också, det gäller ju att passa på när trädgården förser en med både gula och rosa fläderblommor :-)


Jag tycker verkligen om purpurfläderns kontraster just vid blomningen, det ljuva rosa mot de väldigt mörkt röda bladen.

Dags att skriva inköpslista; i morgon ska det lagas festmat för dagarna två :-)

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

1 kommentar:

Merja sa...

Det var en vacker ros! En som jag gärna skulle vilja ha hemma i min egen känner jag:) jag går och väntar på att min mörkbladiga fläder ska börja blomma, så att jag också kan göra Fläderchampagne:) Så gott!
Ha det fint!