fredag 11 september 2015

Lite udda utbildningsmaterial


Så där ja, nu har jag äntligen kommit igång med distansstudierna, det blir faktiskt bara en av kurserna. Efter att ha sett studieplanen var det bara att inse att heltidsstudier tillsammans med heltidsarbete är en utopi, i alla fall för mig.
Dessutom hade Kristianstad examinationerna, japp plural, på plats i Kristianstad, vilket inte passar så där jättebra när man jobbar fem dagar i veckan.
Jag hoppade alltså Mat och Måltidskunskap (Kristianstad) till förmån för Dryckeskunskap (Örebro/Grythyttan), kursen är en del i Måltidskunskap och Värdskap.

Eftersom jag kom in på reservplats är jag en vecka efter och har precis beställt kurslitteratur, fått en bok men en fattas fortfarande,  jag hoppas innerligt att den kommer i början av nästa vecka :o

Resten av utbildningsmaterialet är lite udda, jag kommer att bli veckokund hos Systembolaget ett antal veckor framöver ;-)
Första fem veckorna är inriktade på vin, en vecka på destillerade drycker, en vecka starkvin och den sista veckan innan examination är det dags för öl, cider och alkoholfria drycker.


Kursen ger grundläggande kunskap om vin, sprit, öl, cider och alkoholfria drycker. Men också kunskaper i provningsmetodik och kunna använda dem praktiskt. 

Bli inte förvånade om det kommer att dyka upp lite vintips, då och då både här och på matbloggen ;-)


Nog om studierna!

Äntligen fredag, äntligen matlagning utan stress, äntligen kunna sjunka ner i TV-soffan utan dåligt samvete :-)

Tänkte fixa ihop en glutenfri äppelpaj, första för året, med laktosfri vaniljsås. 
Innan vi kastar i oss den grillar vi varsin burgare på hängmörat nötkött. 
Blir nog en bra fredag det här :-)

Ha en skön kväll och en bra start på helgen. 
Tjingeling

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Härligt! Jag hänger på och hoppas du delar med dig av alla goa tips...allt är bara spännande!
Kram till dig,
Titti

Eva sa...

Vilken spännande kurs du har att se fram emot! Ska bli kul att få läsa mer om den och kanske få några tips.
Kram Eva

G:a Affären sa...

Har missat såå många inlägg som jag nu med nöje läst igenom. Vilken spännande kurs med Dryckeskunskap! Mat och måltid är du ju redan expert på.
Och så ambitiöst att läsa vid sidan om heltidsjobb, vilken energi du har!

Kramar /Cia