tisdag 15 september 2015

Exotiska frukter, eller nåt åt det hållet


Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva de gigantiska frukterna som dykt upp i en av våra buskar :o Jag misstänker dock att de inte är ätbara, men hoppas att de innehåller något slags frön. Jag vet bara inte hur jag ska hantera dem :o
En del av er känner säkert igen bladen. Jo, det är faktiskt praktmagnolian som satt frukt :-)


Inte nog med praktmagnolian, även buskmagnolian har satt de vackraste röd-lila frukterna. Hoppas att även de innehåller något slags frön.

Är det nu någon därute som vet hur jag ska hantera de här frukterna?? Alla tips emottages med stor tacksamhet :-)

Nu tänkte jag krypa ner under täcket, lyssna på regnet och läsa om vin, vin, vin........

Ha en fin kväll och en härlig start på morgondagen. Tjingeling

4 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Tyvärr ingen susning alls. Sov gott! Kraaam Pia

Annika Christensen sa...

Hej!

Man måste så magnolia frön färska.
Alltså utan att torka dem. De måste vara riktigt mogna.
Sedan skall de utsättas för kyla för att gro.
Man måste också ta bort skinnet runt fröet när de mognat.

Goggla på Att så magnolia så hittar du mera information.
Tänk vad kul det hade varit att ha sått sin egen Magnolia.

Lycka till och kul att du tittade in.
Annika

Meta sa...

Ja du det vore väl nåt. lycka till med sådden låter spännande. Det verkar som det blir mycket frön överallt i år är nog värmen och fukten som gör det.
Här har vi faktiskt sol efter allt regn i gårkväll. Imorgon ska det visst regna igen tycker nog att det får vara slut nu hos oss i alla fall.
Ha det så gott
Kram Meta

Rost och rädisor sa...

Jag kan inget om att så magnolior, men tycker det verkar mycket spännande och hoppas få följa detta lilla äventyr. Frukterna är nästan lika dekorativa som blommorna.
Allt gott
Anette