måndag 20 juli 2009

Regn, regn, regn...........

...... fruntimmersveckan gör verkligen skäl för sitt dåliga rykte. 30 mm regn i två skurar under dagen, trädgården får besök av kompisar som jag INTE gillar. Har försökt med snart allt, tom nematoder.....
Bortsett från besökarna är trädgården i sitt esse. Tremastarblomman i full blom tillsammans med sina närmaste grannar funkia av olika sorter.

Hittade ett stackars flygfä på en lökblomma, faktiskt första gången någonsin som jag har blommande rödlök. Fantastisk vackra, och HÖGA.

Blöt citrus, calamondin, lite sur men perfekt att göra marmelad på. Blommorna luktar som citrus ska och som sagt användbara frukter i mängder, en växt jag kan rekommendera. Bidrar till medelhavskänslan på uteplatsen.

Utan rosmarin kan vi inte vara, används näst intill varje dag i matlagningen. Bredvid min älskade groda står faktiskt en "hemmagjord" olivplanta (stolt!!). Grodan släpade jag med mig hem från Ulriksdals trädgård i Kivik, väl värd ett besök.

Den nya kryddrabatten utanför växthuset innehåller bla timjan, lavendel och salvia. I rabatten finns även fjärilsbuske, allt för att vi ska ha fjärilar och andra nyttiga insekter i mängder.
Tjingeling!



1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Nej du sniglar gillar vi inte.
Nu får vi hålla tummarna att det blir fint snart igen.
Ha det gott
Annika