tisdag 12 juni 2018

Nytt vid trappan


Det vackra vädret har inte varit nådigt mot det krukodlade och det blev hög tid att byta ut vårens penséer mot något mer somrigt.

I de stora svarta krukorna fick det bli uppstammad fjärilslavendel, någon slags campanula och en pelargon med härlig färg men utan namn, några skott av färgglada blad från en annan kruka fick också hoppa ner.

Det svarta gräset i den grå krukan, Ophiopogon planiscapus ”Niger”, har jag haft i många år. Det blommar med små, små, söta rosa blommor och är relativt härdigt. Jag har haft det både på friland och numera i kruka. Eftersom det växer långsamt hade ogräset en tendens att ta över när jag hade det på friland.

I den lite mindre svarta krukan sitter det kallaknölar/lökar, det är också en sort jag odlat i många år. Från början en liten kruka inköpt på torget i Helsingör, numera hur många knölar som helst.

Eftersom vi fortfarande inte fått något regn är det bäst att jag går ut och vattnar ;-)

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Fint! Så roligt att hitta nya lösningar på sina krukodlingar. Kraaam Pia

Charlotta sa...

Fin variation i de olika krukorna. Mycket vatten har det gått åt till krukor, känns som om vattenkannan är utsliten. ;)
Ha det gott!