tisdag 29 september 2020

Höst i luften

Växthuset är urstädat och färdigt för att ta emot övervintrarna. Det enda som kommer att förändras innan vintern, är att bubbelplast ska monteras på alla glasytor.
Kryddrabatten är fortfarande väldigt grön, inklusive fikonbusken. 
De gula fikonlöven sitter på fikonträdet som bor i kruka (mår inte fullt lika bra)


Utemöblerna och parasollet är inplockat i garaget, kvar är bara krukorna vars innehåll inväntar frosten innan jag gör något med dem. 
Dahliorna ska plockas ut sina krukor, chilina ska skördas och plantorna slängas, de lövfällande medelhavsväxterna ska tuktas något och sedan ställas mörkt i garaget.


Den rostiga rabatten är rensad från ogräs, lite gödning ska slängas ut till vårlökarna. 
Köksträdgården kvarstår, men här skördar vi fortfarande och jag planerar för den sista sådden för året.


Hallon, blåbär, vinbär och jordgubbar ska tuktas lite och sedan för de sakta gå i vintervila i sin egen takt. 
Persikoträdet i kruka tror jag ska få övervintra i växthuset på prov, men jag har inte bestämt mig till 100% ännu.


Till höger och vänster i bild syns det arbete som maken gjord under sensommar och höst, den enorma hasselbusken (över 10 m hög) är nu historia, stubben ska snyggas till och sedan får den helt enkelt skjuta nya grenar till våren. Vedhögen får vi ta hand om under hösten och våren ;-)


Dahliorna som sitter i rabatten har klarat sig riktigt bra och bjuder fortfarande på en ljuvlig blomning, än så länge kan jag plocka buketter och gör det med glädje.
Dahliorna kommer att grävas upp, samtidigt som krukdahliorna, borstas rena, etiketteras och läggas i lådor för vintervila.


Tisdag och vi har återigen en underbar höstdag, sol och hög, skön luft.

Tisdag och jag har trots ett trilskande bloggergränssnitt lyckats få till ett hyfsat inlägg. 
Jag hatar att inte kunna bestämma själv var jag ska placera mina bilder och tillhörande text. Grrrr.....

Tisdag och det är MediYoga igen.

Ha en skön fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Härliga höst även om det innebär en hel del trädgårdsarbete kvar innan man kan ta sig lite vila. Vi får hoppas på ett fortsatt skönt väder, eller hur!
Ja du att göra ett inlägg med nya blogger gör mig gråhårig, texten blir konstig med stora mellanrum och inte kan jag flytta eller ta bort bilder heller...
Säkert jag som inte kan/lärt mig men ändå!! Var hittar man facit :)
Kram från Titti