torsdag 3 september 2020

Hettan stiger


Nu börjar även de hetaste chilifrukterna att visa färg, habanero. 
Faktiskt den chili jag tycker allra bäst om, efter jalapeno så klart då. Habanero har en otrolig hetta, men också en härlig fruktighet och viss sötma.


Jag hoppas att de skyndar sig på för bladlössen börjar bli alldeles väldigt besvärliga. I kväll tänker jag ge dem en dos såpa igen, så får vi se vad de svarar den här gången :o


Kommer ni ihåg den här korgen, av de lite mildare chilifrukterna som vi plockade av förra veckan?


De placerades ut i röken, på två olika galler (mest för att hålla isär dem i färdigt stadium).


Tolv timmar i intensiv körsbärsrök i vår lilla weber-rök.


Slutresultatet; underbar rökt chili som är fantastiskt användbar. Mixad som chilipulver,  i såser och grytor, inte att förglömma härlig majjo till burgare eller annat grillat. 
Det bästa är att de håller hur länge som helst och de förvaras mörkt, torrt och lufttätt :-)

Jamen då har vi fått torsdag även den här veckan, det trodde jag knappt i måndags om jag ska vära ärlig. Men nu är den här och jag är evigt tacksam.

Ha en härlig fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: