torsdag 6 augusti 2020

Det är lummigt nu


 Hur vackert är det inte nu <3
Allt jobbet som lagts ner under våren och försommaren ger nu resultat.
Valnötsträdets grenar växer närmare 1-1,5 meter under sommaren, synd bara att det inte blir så mycket nötter på grund av den kalla våren.


Ni kanske minns vilket slit jag haft med trädgårdens tagetes, en sketen enkel sommarblomma. Numera vet jag att den inte tål frost (inte ens under fiberduk) sniglarna älskar dem, men de kommer i alla färger (utom kanske just de på fröpåsen då).


Ringblommor finns alltid i mängder, uppblandade bland grönsakerna i köksträdgården för att dra uppmärksamheten från just grönsakerna. I år fungerar de tydligen som magnet för de svarta bladlössen, precis som kronärtskockorna :o


Kryddlandet, som vi flyttade förra året och även planterade ett Bornholmsfikon, växer till sig rejält. Jag är så glad att den enorma salvian gick att flytta, de övervintrade rosmarinbuskarna växer som bara den och de nyplanterade salviasorterna och timjan tar sig riktigt bra.


Ärttornet levererar. Äntligen <3
Plockar sockerärter och haricot verts dagligen, så gott att vi äter upp dem direkt :o
Nästa år får det bli sockerärter på fler ställen!

Torsdag och längtan till morgondagen är stor.
Torsdag och jag ska sätta mig och välja frön för morgondagens sådd :-)
Torsdag och jag är sommarrenoverad, nyklippt, färg på både fransar och bryn.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Gott att frisera både sig själv och trädgårdslandet! En sann och skön lyx!
Kram Titti

MannsGarden sa...

Visst är det härligt med all grönska. Låter som både trädgården och du har ett gott liv just nu. /Ulrika