fredag 10 juli 2020

Utnyttja möjligheterna


Trots att jag misslyckades nästan helt med min första sådd i vintras har vi förvånansvärt gott om chili och paprika. Utanför växthuset står de största, de som klarade sig från första sådden. Inne i växthuset står de från andra sådden, de mer heta och långsamma.

Varför misslyckades jag då?
Första sådden fick nog lite för bra undervärme och för dålig ventilation, det blev helt enkelt mögel på de ekovänliga krukorna (som jag aldrig mer kommer använda).
Andra sådden fick svåra angrepp av sorgmyggor, men nu vet jag att fällor i tidigt stadium funkar. Är man ute lite för sent får man ta till nematoder, vilket fungerade superbra :-)


Jag är ju lyckligt lottad med ett uppvärmt växthus, om än ett litet sådant. Det är dubbelt så stort som det gamla vi hade och nästan 8 kvm och väldigt högt i tak eftersom det är byggt över en källartrappa.
Jag har under alla år vinterförvarat medelhavsväxter i växthuset men den här vintern tänker jag mig även försöka att odla :o
Japp ni läste rätt, jag tänker ge mig på att odla både i växthuset och i trädgårdslandet även under den kalla årstiden. Min inspirationskälla är Sara Bäckmo, som jag följt under en längre tid och nu även skaffat hennes bok om just vinterodling.

Jag kommer att trötta ut er med mina försök, var så säker ;-)


Vem behöver egentligen odla blommor som bara skänker skönhet när sockerärtor kan blomma så här vackert?


Själva ärtan går inte heller av för hackor där den hänger och mognar, sortnamnet är Shiraz.


Ni vet ju sen tidigare att jag gett mig på dahlior, dahlior som blåst sönder totalt i under de två senaste veckornas blåst. Jag hoppas dock att de ska repa sig och sätta nya grenskott där de helt enkelt gått rakt av :-(
Stor som en stor handflata, mycket större än min egen, blommar den, Sam Hopkins. Inte upprätt som den ska, utan mer hängande/liggande. Oavsett vilket är den oerhört imponerande.


 Luktärtor är något jag måste så till nästa säsong :-)
De här underbaringarna köpte jag som små plantor hos Fiddekulla Trädgård, men som sagt, inför nästa växtsäsong ska jag botanisera ordentligt i luktärtsdjungeln :-)

Fredag och jag har lagt nästa säsongs första fröbeställning :o

Fredag och maken hämtar ännu mer sten :o Japp, ni läste rätt, här ska läggas mer sten.

Ha en fin avslutning på veckan och en bra start på helgen <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Det frodas verkligen där i ert växthus. Vinterodling tror jag inte jag ska ge mig på. Men kul om du lyckas Cat. Jag får väl följa och se. Trevlig helg Kraaam Pia