onsdag 22 juli 2020

Överraskande mångfald


Är den inte underskön, så säg <3
Oavsett årstid är just denna amaryllis min favorit.


Extra glad blir i alla fall jag när den kommer med två stänglar med fem klockor på varje. Bara så där, utan skötsel eller omvårdnad (knappt vatten).


En anna kruka som får desto mer vatten :o
Jodå, ful är den, men ändamålsenlig ;-) Alldeles för många ärtor och bönor i en och samma kärl, men vad spelar det för roll när de verkar trivas och bjuder på mångfald.


Är det någon annan som gett sig på 'Sweet Banana' en chili/paprika som ska vara rätt så mild?
Jag är ialla fall spänd på att se om den går att lägga in. Vi fick ju en crush på picklade grönsaker förra året, så det lär nog bli en hel del när vi kommer en liten bit till på säsongen.


Köksträdgården börjar se så där lagom cottage-aktig ut, sprida skurar av både det ena och det andra.
En del får vara ifred för skadedjuren annat inte.


För att rädda mina sista tagetes matar jag sniglarna med pellets, tro mig eller ej, men det fungerar på en del ställen. Under den vita tegelstenen står ett litet hus som rymmer pellets, jag fyller på ett par gånger i veckan. Sniglarna minskar och de har inte ätit upp alla.
Jag har fem matningsstationer som jag flyttar runt lite, just där de äter helt slut på en dag får de givetvis stå kvar.


Avslutar med en nyplockad lill-lördagsbukett :-)

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Här odlas det också Sweet bananas i hopp om att lägga in som jalapeños. Härligt att odla och skörda. Kraaam Pia