söndag 21 juni 2020

Det blommar under valnötsträdet


Även om trädgården är nyduschad och vacker, räcker det inte långt med 1 mm regn :o

Sen kan jag väl skvallra om att min väderkänsliga migrän säger att det kan komma mer.


I år ståtar flasktorken som luktärtstorn, ja eller i alla fall är min förhoppning att den ska bli inklädd av vackra luktärter.


Luktärtorna har inte hunnit blir så höga ännu, men de doftar underbart.


 Den orangea är otroligt vacker och matchar de små terrakottakrukorna.


Honungsrosen har börjat slå ut och konkurrerar med luktärtorna om väldoften.


De karmosinröda Flammentanz har också börjat öppna sina knoppar. Bladverket är inte det vackraste, men rosorna ...... Synd bara att de inte har någon som helst doft att bjuda på.


Madame Hardy däremot, har en lite parfymig doft. En härlig gammaldags ros som börjar i lätt rosa men ju mer utslagen den blir ju vitare blir den. Precis innan kronbladen faller är den nästan limefärgad. I år har de massor av löss och bladen till och med rullar ihop sig, jag har tyvärr inte lyckats få bort lössen och buskarna kommer istället att få sig ett rejält klipp så snart de blommat över.


De olika dahliorna ståtar med färgprakt, ännu har inte alla visat sin rätta färg och jag väntar med spänning på dem.


Lyckades tydligen köpa en vit, annars är de flesta väldigt mörka.

  
Bortsett från ett och annat fyrverkeri :-)


 Det rosa Löjtnantshjärtat gör sig perfekt under Flammentanzrosorna, i bakgrunden sitter även ett höstsilverax. Lavendelhäcken i bakgrunden behöver några dagar till på sig innan den heöt går över i blått.


I morse blev jag påmind om varför jag slutade tycka det var roligt med blommor förra gången, de går inte att äta och sniglarna kalasar upp dem med en gång. Den här gången fick de nysatta tagetesen rundlar av kaffesump, men det avskräckte inte sniglarna. Nästan hälften av det jag satte ut igår blev snigelmat, trots att jag dödade flera hundra sniglar innan läggdags. Grrrrrr.

Nu har jag precis klickat hem "Snigeleffekt", om några dagar får vi väl se om det har någon effekt överhuvudtaget på våra sniglar.
Under veckan ska jag även försöka få bort vår gamla kallkompost, finns säkert någon enstaka snigel däri kan jag tro. Sen blir det väl till att jaga, jaga, jaga......

Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3

Inga kommentarer: