fredag 15 maj 2020

Ny-gamla bestick


 Ni som hängt här ett tag känner ju till mitt intresse för svensk och skandinavisk design.
När sonen blev sambo fick vi tillbaka våra "gamla" bestick igen. Ranka, tillverkade av Gense och designade av Sven Arne Gillgren.

Det räckte med att hålla i dem för att konstatera att det var dags att byta ut våra, nästan nya, Hardangerbestick mot de klassiska Ranka.
Med åren var ju besticken inte länge i kompletta dussin, men det finns ju Tradera :-)

Sagt och gjort! Med hjälp av Tradera och Nordic Nest finns nästan alla besticken i minst ett dussin :-)


Bordsbesticken, sked, gaffel och kniv ligger fantastiskt bra i handen. Knivarna är dock lite ovassa, men då repar de ju inte porslinet ;-)


 Fiskbesticken bara älskar jag!!


Det som övertygade maken var när jag lyckades få tag i dessertgafflar och dessertskedar ;-)
Dessertskedar saknas det fortfarande ett par, av teskedarna saknas ett halvt dussin men kaffeskedar har vi gott om.
Utöver besticken har vi även soppslev, såsslev och uppläggningsbestick.


En låda fylld med ny-gamla bestick i klassisk design :-)

Fredag och jag har varit i Långasjö växthus och njutit av alla blommor, men jag lovar. Inget köpt! Väntar nog en vecka till med tanke på den tuffa frosten vi haft den här veckan.

Fredag och det är dags för fredagsmys :-)
Ha en underbar helg <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Verkligen urfina bestick. Gillar också fiskbesticken. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Snygga bestick och en klassisk design! Jag har mischmasch i min besticklåda...sorgligt men sant.
Ha en fin söndag!
Kram Titti