fredag 8 maj 2020

Nu blommar det minsann


Fredag, det betyder att jag jobbar kortare dag. Dagen till ära valde jag en liten omväg hem, omvägen över Långasjö Växthus.
Att gå i de där stora växthusen är som en lisa för själen, den fuktiga jorddoften, blommor som blommar och sedan det underbara solljuset som silar genom skuggväven.

Jag passade på att fylla på med lite mer kryddor, ett par olika salvia, citrontimjan och en jättestor rosmarin :-)


I trädgården blommar det helt fantastiskt. 
Jag blir så glad av allt som kommer upp efter höstens planteringsmödor :-)
Kombon med kungsängsliljor, narcissen Thalia och tulpanen som jag för mitt liv inte minns namnet på :o


Om ett par år tror jag den här rabatten kommer att vara fylld av lökar. 
Alla lökar jag satte, sätter både nya lökar och frösår sig :-)


Stjärnmagnolian har redan blommat över, den hade en riktigt tuff blomning med nattfrost nästan hela tiden. Praktmagnolian däremot hade tydligen lite mer tur och står nu i praktfull blomning.


Liljemagnolian, som var ett litet träd innan rådjuren gav sig på det, har lite försynta knoppar nästan nere vid marken. Magnolian kommer att klara sig, men som buske istället för träd :-(


Även blomstren av lite vildare ursprung börjar gå i blom, doften av liljekonvalj slår emot en när man kryper ner vid äppelträden. Snart dags att plocka buketter och ta in :-)


 Är det någon som vet varför gullvivorna går över från gult till rött?
Alltså de är lika fina, men de helt gula ser ju lite mer naturtrogna ut :o

Fredag och jag har planterat kryddor, både i krukor och i kryddlandet.
Fredag och jag har oljat balkonggolvet en sista gång.
Fredag och jag har hunnit med mitt vattningsrunda och kan därmed börja koncentrera mig på kvällens pizzadeg.

Ha en härlig fredagskväll och en underbar start på helgen <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Visst blir man glad av alla blommor. Tänkte på gullvivan för jag grävde upp en i sonens förra hus, en röd och om jag fattat rätt så kan de korsa sig. Vi har blandad kompott. Fina är dom hur som haver. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Ja bra fråga! Om gullvivorna alltså...ingen aning! Men vackra är dom :)

Helgen rullar på, njut och ha det gott!
Kram Titti