mÄndag 18 maj 2020

Jubileum och det blommar i vÀxthuset


đŸŽ¶đŸŽ¶
InlÀgg nummer 3 509 och det har tagit exakt 11 Är att komma till den siffran :-)

Tack alla ni som lÀser och kommenterar.


I vÀxthuset blommar dahliorna :o
Japp de hade brÄttom i Är, men med det vÀder vi har haft Àr det tur att de fortfarande trÀngs i vÀxthuset. Dahliorna stÄr i hela trappan, pÄ golvet, jaa lite dÀr de fÄr plats.
'Creme de Cassis' heter dahlian i översta bilden.


 VĂ€l uppe i markplan hĂ€nger physalislyktorna sĂ„ att man slĂ„r huvudet i dem :-)


I den norra gaveln fick jag stÀlla botten till den lilla uppvÀrma drivhustunneln, var tvungen att ha kapilÀrmatta till alla plantorna.
HÀr stÄr olika sorters chili, paprika och tomater pÄ tillvÀxt, tillsammans med nÄgra dahlior.


'Black Beauty' stĂ„r lĂ€ngst in i hörnet, uppbunden, den Ă€r visst vĂ€ldigt högvĂ€xande :o 
Jag hÄller pÄ att fundera ut nÄgra snygga vÀxtstöd till just de lite mer hövÀxande dahliorna som ska planteras ut i rabatten.


Det Àr aldrig fel att sitta hÀr och bara njuta av dofterna och lyssna pÄ fÄglarna som hörs genom den öppna takluckan.


Bifftomaten har börjat blomma, hoppas att jag har bÀttre tur med bifftomaterna i Är Àn förra Äret. Förra Äret ruttnade de inifrÄn liksom.


Bifftomaten trÀngs just nu med dahlior men ocksÄ ett gÀng plantor, Àven hÀr nÄgra olika sorters chili, paprika och tomater pÄ tillvÀxt. Dessutom har jag sticklingsförökat basilika pÄ prov.

MÄndag och jag kÀnner mig helt överkörd eftersom jag har tillbringat en timme hos naprapaten.
MÄndag och jag sÀtter bönor som legat i blöt över natten.

Ha en fin fortsÀttning pÄ veckan <3

2 kommentarer:

Villa RyttarÀngen sa...

VÀxthusmys pÄ högsta nivÄ. Undrar varför jag inte har Dahlior. Kraaaam Pia

Ätliga trĂ€dgĂ„rden sa...

SÄ hÀrligt du har det i vÀxthuset.Kan nÀstan kÀnna doften av fuktig jord och grönska. Perfekta rummet för avkoppling efter en mörbultning.
Allt gott
/Anette