söndag 24 maj 2020

Dahlior på avhärdning


Nu är alla tio dahlior ute från växthuset, nu får de stå på altanen och härdas någon vecka innan det är dags att visa dem den tuffa verkligheten i trädgården :-)


Frågan är ju bara hur jag ska få plats med hibiskusarna också?
Deras avhärdning tar ju mycket längre tid, de har ju varken sett sol eller känt vind på ett halvår.


Tre körsbärstomater har fått bilda grupp i en kruka, tillsammans med kryddorna, utanför växthuset.
De här tre ser oroväckande gängliga ut, trodde att jag bara sått busktomater. Hmmmm.....
Fyra, med ett klart buskigare växtsätt, står kvar i växthuset. Kanske barnen vill ha på sina balkonger?


Eftersom dahliorna blev klart fler än planerat har jag också fått planera en blomsterrabatt. Just det, jag som lagt igen snart alla rabatter, gräver en ny. För blommor!!

Jag började lite försiktigt med att flytta hit en liten röd bondpion, köpte en rosa löjtnantshjärta och ett mörkbladigt höstsilverax. Hela rabatten är tänkt att vara en blandning av vårlökar, perenner, rosor och dahlior. 
Mellan rabatten och uteplatsen/växthuset är en betongkant som döljs av lavendel planterat direkt mellan stenplattor och betongkant.
Exakt hur rabatten utvecklar sig får ni se så småningom, jag har ju en vecka på mig att gräva så pass mycket att de största dahliorna kan planteras.
Till hösten ska vi även flytta hit våra gigantiska rosa doftpelargoner.

Söndag och den här långa helgledigheten är snart till ända.
Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Jag är sen med allt i år och mina tomatplantor är ca 2 cm höga ha ha! Nä det blir till att köpa färdiga plantor nu om jag ska få några tomater denna sommar...
Ha en fin söndag!
KRAM

Susie på Stjärnarve... sa...

Efter en sjukdomsperiod för några år sen bestämde jag mig för att minska ner antalet rabatter. Orkade inte med att sköta allt längre, vi har hela 5700 kvm trädgård och min gubbe är (var) inte så intresserad. Nu har han blivit lite iaf, men det där med att rensa i rabatter vågar jag inte överlåta åt honom. Men oj vad svårt det är! Jag upptäcker hela tiden nya växter jag vill ha, det gäller både träd, buskar och perenner, så jag får verkligen hålla igen.....
KRAM/Susie