måndag 2 mars 2020

Förodla dahlior


Välkommen mars, välkommen första vårmånaden :-)
Som jag har längtat efter att få sätta igång odlingssäsongen på riktigt, inte bara att förodla fröer.

I går planterade jag mina dahliaknölar i krukor, inte de största krukorna men väl 8-10 liter.

För att kunna hålla reda på sortnamn har alla fått varsin klädnypa med namnet på och jag använder originaletiketterna (som säkerligen kommer att blekas ut). 


De lite mer småväxta dahliorna ska fortsätta sitta i krukor, men kommer att planteras om när de ska ut. De riktigt stora kommer att planteras i en ny rabatt :-)


Om det kändes trångt i växthuset innan är det ingenting mot vad som kommer att komma när alla fröplantor ska skolas om, pelargonerna ska drivas på och medelhavsväxterna ska väckas ur sin vintersömn.

Måndag och jag har tagit en riktig lyxmåndag.

Jag börjar den här veckan med en välförtjänt semesterdag för att låta hjärnan komma ikapp med verkligheten :o Känner att stressen på jobbet det sista ett och ett halv året börjar ta ut sin rätt, hjärnan och kroppen vill liksom inte längre. 
Positiv stress för att leverera mår jag bra av, men den negativa stressen som en ohållbar situation ger funkar definitivt inte i längden. Nog om det!

Måndag och jag njuter av en extra ledig dag :-)
Ha en skön start på veckan <3

2 kommentarer:

Ätliga trädgården sa...

Just, det... driva dahliaknölarna måste jag komma ihåg. Här går det inte att sätta dahlior på friland, utan alla måste i höga krukor, korgar m.m. annars blir de snigelmat på en gång. Roligt annars med blomsterprakten och variationsrikedomen. Ska bli kul att se vad du har i krukorna så småningom.
Låter skönt med ledig måndag och viktigt att lyssna på kroppen. Jag tog mig just en ledig havtimme med lite fika och bloggande. Praktiskt att vara sin egen chef, även om min är en slavdrivare ;D
Allt gott
/Anette

Anni sa...

Det ser så prydligt och fint ut, kommer säkert att bli en alldeles underbart vacker blomsterprakt vad det lider.
Bra att du tog en ledig dag, den där ställtiden är oerhört viktig för att man inte ska knäckas.