söndag 22 september 2019

Stenhårt arbete


Vilken dag vi hade i går :-)
En riktig sensommardag med sol från en klarblå himmel och shortsvärme, 21 grader :o
Det var också den dagen vi bestämt att vi skulle hämta den sista stenen för året. Väl vald dag!
Många kilo vacker ölandsstensten blev det! 
Nu tror vi faktiskt att stenen räcker till den delen av baksidan som ska stenbeläggas :-)


Därefter var det dags att säkra vårens blomning.
Efter vildsvinens härjningar i min månrabatt var det svårt att se exakt hur mycket lök som var kvar, men många var det inte.

Jag utökade rabatten med 40 centimeter inåt trädgården längs hela längden (sydvästläge).
Rosor, hostor och julrosor får agera fond åt de nya lökarna. 
För att göra rabatten mindre åtråvärd för rådjur och hjortar har jag blandat tulpaner med lite annat som de normalt sett inte äter. Dessutom valde jag botaniska lökar för att öka chansen att de återkommer och även sprider sig.

Efter att ha grävt en hel drös gropar, bottnade jag med benmjöl, blandade lökarna och satte:
10 st botaniska tulpaner 'Turkestanica'
10 st botaniska tulpaner 'Clusiana'
10 st botaniska tulpaner 'Lady Jane'
10 st botaniska tulpaner 'Polychroma'
17 st botaniska narcissor 'Thalia'
30 st kungsängsliljor
5 st allium 'Graceful Beauty'

Lite i bakgrund satte jag även:
10 st allium 'Purple Sensation'
1 st allium 'Mount everest'


För att skydda lite extra mot just rådjur och hjortar brukar jag alltid ge mig ut och spruta med Tricogarden. 
Först en omgång på hösten, innan de hittar de städse gröna godsakerna, sen ett par omgångar under våren när lökar och knoppar kommer.

Men det var gårdagen det, det ser ut att kunna bli en precis lika fin och arbetsam dag i dag.
Ha en helt underbar söndag <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Fint! Ännu finare i vår med all blomning. Tanken var att jag skulle vara ute och höstgräva, sätta lökar m.m. Natten bjöd på en maginfluensa så jag är totalt matt. Vi väntar nog ett tag med det. Ha en skön dag där ute. Kraaam Pia

Susie på Stjärnarve... sa...

Så vacker rabatt och så välskött - en glädje att se.....
KRAM/Susie