torsdag 29 augusti 2019

Femtio nyanser


Jag har konstaterat att vår trädgård är grön, väldigt grön, under sensommar och höst.
Inte ut mot den ena gatan dock, där valde vi att plantera solitärer som blandhäck. Det är den brokiga korallkornellen som lyser upp augustikvällarna.


Om man väl stiger in genom någon av grindarna blir intrycket ett helt annat.


Oj, där kom jag visst av mig ;-) Vad tycks om våra nya emaljskyltar?
Eftersom vi inte haft grindarna stängda på 25 år behöver vi ju uppmana folk att stänga efter sig.


Men som sagt, väl innanför grinden blir intrycket ett helt annat.
Den höga bokhäcken i söder och magnoliorna, idel grönt.


Utöver mina krukor är det väl egentligen bara ett par olika färginslag, den röda hasselnöten och purpurflädern med sina omgivande blodtoppar. Här och där kommer det snart att dyka upp tidlösa, men de är ju väldigt kortlivade.


Fåglarna hjälpte mig att så några solrosor i den annars väldigt gröna köksträdgården.


Som sagt, runt våra trappor och runt uteplatsen är det en hel del krukor, sen är det mest bara grönt i hur många nyanser som helst.
Jag har konstaterat att jag måste få in mer färg i trädgården att njuta av under sensommar och höst, frågan är bara hur.


Just nu klurar jag på hur jag ska kunna få in perenner, lökar och knölar på ett lättskött sätt. Framför allt så att vi kan njuta av färgerna och eventuella dofter på ett lättillgängligt sätt. Jag kommer snart på det!

Torsdag och det utlovade regnet uteblev, med andra ord så kvarstår våtbastun ännu.
Torsdag och bara en, endaste dag kvar innan helg. Njut <3

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Samma här! Kommer du på några bra idéer med att få in mer färg så kom med tips :) Just nu är ALLT bara grönt, skönt men lite trist...vi får väl klura på det där!
Kram o ha en skön helg.
Titti

Villa Ryttarängen sa...

Grönt är ju fint det med. Jag tycker att din trädgård ser färggrann ut ändå. Sedan måste jag ju säga att ert växthusbygge blev ju strålande fint. Älskar små sittplatser, jättemysigt os dig. Kraaaam Pia