tisdag 18 juni 2019

Köksodlingarna som kom av sig


Jag tror bestämt att en del av odlingarna i köksträdgården har kommit av sig. En del har dessutom fått börja om både en, två och tre gånger.
Först isande kallt så allt frös, sen myror, torka och nu blåsten.

Sparrisen frodas och växer, vi skördar varje dag och har ätit sparris sen början av maj.
Potatis och jordärtsskockor växer, men det går långsamt, mycket långsammare än tidigare år.


Bondbönorna blommar visserligen men är så ytte, pytte små.
Av tre sorters haricot verts kom endast en sort upp.


Salladen verkar vilja växa, på andra sådden då, men blåser sönder istället :o
Bredvid salladen, under huven, försöker jag få upp den tredje sådden av morötter och betor.


I våra nya pallkragar växer det bra i två, men mindre bra i en? Har inte klurat ut varför :o


Krukorna, som skulle stått i växthuset, står lite överallt faktiskt. Visserligen växer de, men ack så hårt vinden går åt dem.


Köksodlingarna kom av sig rejält, men det är lätt att tappa sugen när naturen är emot en.  Men än är det ju inte alls kört på något sätt, det är bara att leta upp sugen och så på nytt :-)

Sen kommer det ju trots allt ett nytt odlingsår, jag får helt enkelt planera för att det blir bättre helt enkelt.


Vi får flytta kryddorna varsamt och bädda ordentligt för dem :-)
Jag har nog aldrig sett en så stor salvia i vår trädgård och timjan är inte långt efter.


Tisdag och högsommarvärme, hur underbart som helst!

Ha en härlig fortsättning på resten av midsommarveckan <3

1 kommentar:

Gunilla i Ekeby sa...

Hej! Jag håller med dig. Det vill sig inte riktigt i kökslandet i år. Bönorna tar lång tid på sig att komma upp och ärtorna som jag sådde ganska många av i år har blivit uppätna av duvor, tror jag. Men än är det inte kört och som sagt det kommer alltid ett nytt odlingsår. Glad midsommar /Gunilla