måndag 20 maj 2019

Växthusbygget går framåt


Så, äntligen har bygget tagit ett steg framåt :-)
Först var maken och jag tvungna att komma överens om hur vi kan kontrollera om alla vinklar blir räta och i våg.
Vi kom fram till att korsmätning och vattpass borde vara det säkraste.


De två stolparna ar gjutna och den tredje får skruvas fast i betongkanten i stället.


Nu ska betongen härda några dagar, medan maken tätar och lagar upp den gamla tanken. Tanken kommer att hamna under marknivån igen, precis som den var från början.
När all betong har härdat ska själva stommen skruvas bort och marknivån höjas, jämnas till och plattor läggas.


I väntan på växthuset är jag ganska tacksam för att mina sådder inte har gått så fort som de brukar :o Jag har ju liksom ingenstans att göra av saker och ting.
Däremot har jag ju både växtlyse och värme till växthuset om sådderna skulle mogna sent, menar jag.


När jag skulle skola om mina sådder insåg jag att jag tydligen slängt alla mina plantkrukor av plast :-(
I brist på fula plastkrukor letade jag istället fram mina gamla lerkrukor, jösses vad många som stod i källaren. Lite extrapyssel blir det ju med lerkrukor, men det  är rätt snyggt ändå :-)

Om nu sådderna tar sig och växer till sig blir det 18 tomater, blandat busk- och bifftomater.


Sen blir det 14 chili fördelat på jalapeno och habanero, lika många av vardera.

Ja, ja! Det kommer inte bli svårt att fylla växthuset, när det väl blir klart ;-)

Måndag, ny vecka och vi har SOL och 23 grader när jag körde hem från jobbet strax innan sex :-)

Ha en härlig fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: