lördag 9 mars 2019

Vårspaning


Ute ösregnar det, men hellre det än gårdagens snöstorm. Jo då, lagom till vi skulle grilla i går kväll kom snön, och som det vräkte ner. I dag är det grönt igen och all snö är borta :-)

Ser ni borta vid dörren, nere på stenplattorna?


Det tar sig!
Två veckor och en vecka sedan sådd, det kommer ändå rätt så bra.
Pelargoner, rotselleri och purjolök är väl det som kommit bäst. Men det syns att mer är på g :-)


Ute då?
Utöver alla vårlökar, börjar även nässlorna titta upp. Underbart! Snart är det dags för en första skörd och en ljuvlig nässelsoppa.


Under praktmagnolians skyddande grenar, bland diverse ogräs, börjar även ramslöken visa sig :-)
Eftersom jag låter den gå i blom självsår den sig friskt, jag håller verkligen tummarna för att vi ska kunna plocka stora fång om några år.


 Måste väl ändå avsluta med några ljuvliga krokusar. De kramar hårt om sina pistiller för att skydda dem mot regnet :-)

Fler vårträdgårdar finns hos TrädgårdsFägring.

Ha en härlig fortsättning på helgen <3

5 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja sicket väder...men våren är på gång och det visar verkligen dina bilder!
Kram till dig från Titti

Villa Ryttarängen sa...

Usch ja för snö nu i mars. Man jag vet ju det och det kommer säkert mer.Har sett att krokusarna sticker upp lite i alla fall. Kraaaam Pia

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Ni har ju riktig vår, så fint! Lycka till med odlingarna som är på gång.
Skön söndag!

Susie på Stjärnarve... sa...

Så fina saker du visar! Gillar allt, utom ramslöken - för jag gillar inte vitlök - så istället har jag kaiplök som är jättegott!!
KRAM/Susie

Carina sa...

En alldeles vanlig och härlig vår vädermässigt ;) Efter förra veckans väder uppskattar jag solen extra här och nu. Härligt med spirande sådder av diverse slag. Har inte ens börjat med de ännu har fokuserat på rhododendron och magnolior. Men nu ska jag gå igenom grönsaksfröerna och börja.

Ha det gott! Carina