fredag 11 januari 2019

Skördedags


Nu är det nog dags att säga hejdå till julgranen, granskotten är skördade. I morgon klipps grenarna av för återbruk i trädgården som skydd över kryddor och tulpanlökar.


Av granskotten blev det en burk med granskottssirap, lika delar råsocker och granskott i en burk. Burken får stå i fönstret och skakas en gång per dag till allt socker löst upp sig. Granskotten silas av och den underbara granskottssirapen är klar för användning.


Som synes har jag inte slängt ut julen riktigt än, utan allt åker i morgon :-)

Appropå slänga ut julen och längta till våren, har ni märkt att dagarna blir allt längre dag för dag ? Hos oss snackar vi 15 minuter i veckan :o


Efter en arbetsvecka på över 50 timmar känner jag att det räcker nu, i dag tänker jag inte göra någonting mer. Bara ta det lugnt, i morgon är ju en ny dag!

Ha en härlig fredag och en bra start på helgen <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Du gör så mycket spännande saker i ditt kök. Har aldrig hört talas om granskottssirap. är blir det lugna gatan i dag. Den envisa förkylningen har liksom fastnat för gott känns det som. Kraaaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Granskottssirap! Låter ju jättegott! Ja ljuset är på g...som jag längtat. En nyans ljusare varje dag!
Allt ligger lite i träda just nu. Skönt det också och jag har en hel del att göra hemma, att få ordning på allt. Kram från Titti