lördag 8 september 2018

Juica


Med några hundra kilo fallfrukt var beslutet lätt. 
Beslutet att investera i en ny råsaftcentrifug. Efter mycket googlande bestämde vi oss för en lite dyrare Sage från Bagaren och Kocken. 
Som med alla råsaftcentrifuger är det rätt så många delar att diska, men de här är klart mer lättdiskade än delarna från den gamla vi har.
Jag kan juica 6 liter skurna äpplen åt gången, det blir nästan 1,5 liter äppelmust. 
Juicen/musten ska sen skummas, silas, pastöriseras och hällas upp på steriliserade flaskor.


För att det inte ska bli alltför betungande juicar jag lite varje dag :-)

I dag har jag tagit ledigt från juicandet och istället har det blivit bakning och äppelplockning. 
Jag har börjat plocka ner vinteräpplet Ingrid Marie och lagt i lådor. Håller tummarna för att vi ska kunna förvara dem i källaren och njuta av de julröda, syrliga äpplena hela hösten fram till jul :-)
Maken hann plocka ner ett par lådor Gravensteiner innan alla ramlade ner. Jösses vad fort de rasar :o

Nu tror jag bestämt att det blir en dusch och sen ett glas bubbel tillsammans med en fisk- och skaldjursgryta, givetvis med nybakade örtbaguetter ;-)
Till efterrätt hann jag slänga ihop en passionscheescake :-)

Ha en härlig fortsättning på helgen <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Så smart att ta vara på allt. Jag har en pytteliten juicemaskin. Kanske jag skulle ta fram den. Du är så flitig och passionerad i ditt kök. Kraaaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Ja vilket fruktår det är...tänkte jag ska ta med lite äpplen till musteriet. Du är verkligen duktig i köket och fisk- och skaldjursgryta låter sanslöst gott! Ha en finfin vecka :)
Kram Titti