torsdag 19 juli 2018

Vi utökar


Det där med köksträdgård är lite besvärligare ett år som detta, men det är bara att bita i det sura och fortsätta kånka vattenkannor.

Odlingarna i pallkragarna ger bra skörd, men det är sämre med det som växer direkt i jorden. 


Jag är inne på tredje sådden i två av lådorna och andra sådden i den vi hade tidig potatis.
I den första lådan har jag tagit två skördar spenat och är nu inne på Ruccola (som jag hoppas kan bli perenn) och haricot verts.


Ruccola plockar vi nästan dagligen och haricot verts har jag börjat skörda den här veckan.


I den andra lådan har det inte gått fullt lika bra, vi hade tydligen glömt någon potatis kvar som nästan kvävde hela första sådden. Men nu finns här persilja (som jag hoppas ska bli perenn), några magra purjolökar och purpurbönor.


 Persilja plockar vi flera gånger i vekan och purpurbönorna  har jag börjat skörda den här veckan.


Odlingarna i pallkragarna har slagit så väl ut att vi har införskaffat sex pallkragar till, det ska bli tre odlingslådor två pallkragar högt. 
Eftersom köksträdgårdslandet är relativt fullt redan nu, kommer vi att placera de nya pallkragarna norr om befintliga odlingar. De kommer alltså att stå utanför "staketet" men ändå förses med någon form av skydd.
Först ska pallkragarna målas svarta sen ska vi sätta bärbuskar, blåbär, hallon och vinbär :-)

Nu blir det till att ta tag i sovrummet igen :-)

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: