söndag 8 juli 2018

Lummigt trots torkan


 Tänkte visa vår sittplats från en annan vinkel, det vill säga när man kommer ut från altanen och rundar huset från söder.
Lummigt värre (läs ogräs till knäna)

Järneken i förgrunden fick jag i en julgrupp, ca 1 dm hög, nu är den på väg mot två meter och ska flyttas tillsammans med den 4 meter höga fjärilsbusken. 
Varför? undrar ni säkert. Det nya växthuset går så pass långt ut att buskarna måste flyttas helt enkelt, jag vill ju inte ha dem inne i växthuset ;-)


Nere vid planket, som läar nordan perfekt, står vår vita torparmöbel, precis som varje år. Valnötsträdet skuggar riktigt skönt en sån här het sommar :-)
Medelhavsväxterna i sina krukor trivs alldeles förträffligt, både nerium oleander och bounganvillea blommar som bara den.


Vid växthuset flockas resten av krukorna. Citrus, oliver, rosmarin, fikon, pelargoner, potatisblommor och lite annat. Perfekt att inte behöva flytta dem alltför långt från växthuset (eller garaget heller för den delen)


I år är jag extra tacksam för vår egna brunn med bevattningsvatten, både lång och kort slang är inkopplad vilket behövs. 
Hade jag bara vetet om att sommaren skulle bli så här torr, hade jag installerat den automatiska bevattningen på krukorna. Men det är ju egentligen inte försent ännu :-)

Örtlandet väller över sina breddar, men det verkar som om den gula oreganon (mejram) är på väg att ta över hela härligheten. Den har till och med träng ut både grönmynta, chokladmynta och ananasmynta. Dags att begränsa dess tillväxt tror jag bestämt.

Men nu är det dags att ta tag i dagens sysslor.

Ha en härlig avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3

1 kommentar:

Charlotta sa...

Medelhavsväxter har jag inte tagit mig an pga att jag har en så skuggig trädgård. Men i år skulle de nog trivas till och med här.
I dag kom det ett ösregn när jag var på jobbet. Det hade faktiskt regnat hemma också. Regnmätaren var fuktig i botten. Men det hade inte nått upp till en millimeter ens... Så det blev kannorna ikväll också.
Må solen fortsätta skina - med måtta. :)
♥ Charlotta