tisdag 24 juli 2018

Fikon


Många blev det inte, i den andra skörden av fikon. Jovisst, det finns några kvar i träden/buskarna för senare skörd, men inte speciellt många.
Just de här är Bornholmsfikon. Vi har ytterligare två sorter (inte lika goda och vi har inte lyckats sätta sort på dem), en av dem skördade vi tidigare i våras.

Vad har jag lärt mig nu då?
Jo, jag måste försöka att hålla det svalare i växthuset under våren, hur det nu ska gå till när solen värmer som bara den.
Byta jord i krukorna, för större kan de inte få. Rotbeskärning kanske?
Ge mer eko-algomin och tidigare.
Försöka få till en jämnare bevattning, med andra ord måste jag se till att hitta alla delarna till bevattningsanläggningen till nästa år ;-)

Dessutom har jag tänkt att ta sticklingar på Bornholmsfikonet och plantera på friland. 
Jo jag vet, att det inte ska gå i vår zon. Men jag tänker testa att knäcka några zoner och jag har ju lyckats flirta med andra zon 1-växter.


Osten då?
Wapnö grönmögel, to die for. Så där lagom, lagom konsistens, lagom stark utan att vara för stark.

Ha en skön fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: