lördag 30 juni 2018

Nu tokblommar det


Helt otroligt vad hibiskusarna blommar :-)

De stora hibiskusarna har blommat med sina röda blommor sen i julas.
Nu var det tydligen dags för den självlysande "lilla" hibiskusen att blomma. Har aldrig sett den med så många blommor och knoppar någon gång tidigare.


Jag brukar förse alla hibiskusarna med "Provado-pinnar" i samband med att jag ställer ut dem och nu är det lagom att fylla på igen för att ge dem en sista omgång innan de tas in igen. Tack vare den Provado, har jag hittills inte fått några speciellt besvärande angrepp av löss, vilket annars är väldigt vanligt på hibiskusar.

Skulle det stora trädet eller den stora busken få löss, skulle det vara en känslomässig katastrof. Vi har haft dem i över 25 år. Den stora busken fick vi överta av makens morfar och trädet är faktiskt ett skott från den busken som jag stammat upp. 
Den självlysande "lilla" hibiskusen har vi övertagit från svärmor, som inte fick plats med den efter flytten.


I dag har jag utnyttjat det mulna och lite kylslagna vädret med inomhussysslor, först målat två garderobsdörrar, sedan bakat och lekt fram lite desserter med hallon.

Men nu tror jag bestämt att det är dags att ta tag i kvällsmaten :-)
Ha en härlig fortsättning på helgen <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vilka stora och fina hibiskusar. Hade du gjort gelehjärtan själv Cat? Ha en bra dag/ Pia

Charlotta sa...

Härligt med växter som har en familjehistoria. Jag sköter om "morfars-pelargoner" sedan nästan 30 år tillbaka. De kommer från min mans morfars hem. Som du säger, känslomässig katastrof om det skulle hända något. Jag har tagit så många skott så risken att alla går åt är ganska liten.

Trist att du måste ha ordverifieringen på, den är verkligen ett störningsmoment för oss som vill kika runt och lämna en kommentar. Men förstår om du vill slippa spam. ♥