onsdag 20 december 2017

Grönt till jul


Julgran, cederträd, rumsgran, järnek och murgröna i all ära, men vad vore julen utan blommor.
Visserligen har jag sån tur att mina trogna orkideér blommar till jul, i år igen. 


Dessutom kom svärföräldrarna med en supervacker, uppstammad vit azalea (gissa om jag blev nervös, jag och azaleor alltså ;o ).
Trots orkideér, azalea och grönt från trädgården kändes det som om det behövdes mer ;-)
I lördags var jag och maken till Blekinge Plantan i Nättraby, strax söder om Karlskrona. Regionens bästa handelsträdgård och blomsterhandel, om ni frågar mig.
Två fulla kassar fick följa med hem, några som julgåvor men de flesta hem till oss.


Nya vita hyacinter, så klart! Satte ihop dem i en kruka med lite grönfärgat lin.


Ett par olika amaryllisar, spännande färger enligt lapparna. Den ena ståtar i en fransk antik soppterrin, även här med grönt lin. 


Den andra fick en högre kruka och mossa från trädgården.


Tazetter, finns det något rarare, en kruka fick landa i en stor glasburk tillsamman med mossa från trädgården.


Till sist blev den traditionella misteln strategiskt upphängd ;-)

Han en underbar fortsättning på resten av veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Åh så fint alltsammans. Hälsningar från en trött en som tillbringat timmar på sjukan idag. I morgon ska jag pimpa till det jag med. Kraaaam Pia