lördag 9 december 2017

Få cederträdet att överleva


Går det att få ett cederträd att överleva efter julen?

Absolut, om ni frågar mig :-)
Mitt cederträd når nu lite över två meter, har så där charmigt många grenar och får nya skott längs hela stammen.

Jag har mitt träd utomhus i skugga under våren, sommaren och hösten. Tar in det innan  utomhustemperatur når tio grader, för att chocken inte ska bli allt för stor. 
Jorden ska hållas fuktig, men inte blöt. Spreja stammen och grenarna med vatten ett par gånger i veckan för att motverka den torra inomhusluften.

Givetvis mår trädet bäst på en sval glasveranda, vinterträdgård eller ett frostfritt växthus/uterum.
Bor man i södra Sverige går det utmärkt att ha trädet utomhus i kruka, men se till att jorden i krukan inte fryser.

Nu tror jag att det är hög tid att klä mitt cederträd med några av min antika julgranspynt :-)

Ha en härlig fortsättning på helgen <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag försöker få pelargoner och fuchsia att överleva inne i elvärmda huset. Går sådär fast kanske en dusch då och då gör susen. Ha en ärlig andra advent. Kraaam Pia

Meta sa...

Ja du jag hade ett jag med men den torra och varma innertemperaturen och tillika mörkret i vår lägenhet det gillade trädet inte. Så jag köpte mig en pelargon som doftar ceder istället hihi.
Grattis till att ditt överlever
Ha en fin Adventstid.
Kam Meta