fredag 15 december 2017

Duka


Äntligen fredag, fredag och bara en vecka kvar till julledigheten :-)
Jag har börjat fundera på hur jag vill duka under julen. 
Det är alltid mycket ljus på bordet, oftast i två traditionella femarmade röda julljusljusstakar för kronljus. Utöver de tio kronljusen tycker jag det är kul att få in några julgransljus. Gamla ställbara julgransljushållare är perfekta, har man dessutom några smörtaxar liggande är de suveräna hållare.
Som ni vet så gillar jag att blanda, nytt, antikt, loppat och vintage.
Den antika Gustavsbergsservisen Hagtorn är lite småtrevlig, tycker jag. 
Ett jutesnöre runt servetten, något grönt och en julig polkakäpp. 


Samma servett, men utan polkagris. Julgransljushållaren fick hamna på ett rådjurshorn.
Även de här tallrikarna har blommor, Rosenthal från servisen Sanssouci.


Avslutar med det allra enklaste, en enkel benvit tallrik. Samma servett men helt utan dekorationer. Tänker inte skippa julgransljuset, det har fått hoppa över i en mini-kulljusstake.

Känner jag mig själv blir det en helt annan dukning, det är ju en vecka kvar och jag hinner komma på massor av lysande ideér ;-)

Ha en fin fredag och en underbar helg <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Ja det där är inte så himla enkelt. Jag ar inte tänkt så mycket ännu men i år blir det svarta tallrikar. Resten får bli vad det blir. Kraaam Pia