torsdag 23 november 2017

Daggdroppar


Som vanligt när jag har bestämt mig för något, letar jag till jag hittar det som känns rätt.
Det som länge, länge stått på min lista är ett enkelt och helt plant tårtfat i klarglas glas, utan fot men med liten kant. Hur svårt kan det vara, vi bor ju mitt i Glasriket?

Det tog några år men den gånga helgen hittade jag i alla fall tårtfatet som jag letat efter så länge. Tårtfatet från Kastehelmi designat för det finska glasbruket Iitala, finns både med och utan fot.

Som så många andra designer har Oiva Toikka hämtat inspiration från naturen för sin servisserie Kastehelmi. Kastehelmi betyder just daggdroppe på finska.
Dropparna av glas kom till för att dölja fästmärkena i glaset som uppkommer vid tillverkningen och serien är unik i sin design med de långa pärlbanden av daggdroppar. Oiva designade Kastehelmi redan 1964 och sedan 2010 nyproduceras den av Iitala.

När nästa bild på fatet kommer, lovar jag att det står en härlig tårta på det ;-)

Ha en fin fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: