onsdag 16 augusti 2017

Trädgård = jobb, glädje och sorg


Trots, eller kanske tack vare, bristen på sommar, trivs det mesta i trädgården. Rosorna regnade visserligen bort, men de skjuter glatt massor av skott.
Kryddväxter och fjärilsbuske fungerar som magneter på både fjärilar och andra nektarsuktande insekter.


Krukväxterna, som snart måste in pga av de kyliga nätterna, växer, frodas och belönar oss med både blommor och frukt.


I skuggan under valnötsträdet, blommar det väl kanske inte fullt lika rikligt, men trädet ska grensågas för att inte gå sönder i blåsten och för att släppa in lite mer solljus på uteplatsen.


Även de stora hibiskusarna blommar och jag tror minsann att boungavilleorna har börjat sätta knopp.


De, lite udda, knölväxterna (kallades potatisblomma för så där 25 år sedan) växer och blommar för fullt. I år var första gången jag vågade dela på den enorma knölen.
De är inte vackra, men de gula blommorna doftar fantastiskt på kvällarna.


Det riktigt sorgliga i trädgården är att ett av de senaste "ovädren" knäckte vår Victoriaplommonträd. Nu håller vi tummarna för att trädet går att rädda, trots att de flesta stora grenarna är helt knäckta.

Onsdag och färre dagar kvar att jobba än jag har jobbat ;-) 
Fortfarande är jag semestertrött och har inte riktigt anpassat mig till vardagen än.

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

Meta sa...

Aj aj aj det var inte roligt håller tummarna åt er. Här har jag inte så stora träd på min koloni men jag är orolig ibland för de som finns utanför i skogen de är så stora och vajar starkt för vinden.
Ja det är väl bara att inse fakta att hösten närmar sig men även den är mysig och fin på sitt sätt.
Ha det gott i slutet av veckan
Kram Meta

Villa Ryttarängen sa...

Oj! vad trist med plommonträdet. Fast det andra ser ju jättefint ut. Kraaam Pia