måndag 22 maj 2017

Förbereder för sommar


Det blev sommar på en gång!
I slutet på den gångna veckan blev det så hett i växthuset att växterna fick panikräddas ut i den svalare utomhusluften. Förresten svalare, i lördags hade vi 29 grader i skuggan :o


Växthuset är tömt på övervintrare, skrubbat med såpa, de automatiska lucköppnarna är monterade och växthuset är återigen fyllt. Den här gången med chili, i år blir det jalapeno, cristal, tabsco, fresno och grekisk paprika. Eventuellt fyller vi på med några jalapeno till och någon habanero (om vi får tag i rätt sort).


Övervintrarna är utplacerade runt vår sittplats på baksidan. Än så länge är det fikonträd, änglatrumpet, nerium, apapanthus pelargoner och en del knölar/lökar.
Citrusträden står fortfarande i karantän och lär väl så få göra resten av säsongen. Får jag inte bukt med sköldlössen i år heller ger jag upp och införskaffar nya träd till nästa säsong.
Tyvärr blev vår stora agave blev också smittad med sköldlöss och har redan förpassats till ristippen för att inte föra lössen vidare till andra växter.


Hibiskusarna står på altanen, väl skyddade för den starka försommarsolen. Om ett par veckor kanske de också kan få flytta ner på uteplatsen.


Men nu känner jag att sommaren kan få komma, lugnt och fint utan några stora väderomslag.

Ha en bra fortsättning på resten av veckan.

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Ja man borde kanske göra så.Fast jag är så trött och kanske om och när jag landat så ska jag sätta fart. Kraaaam Pia