söndag 5 mars 2017

Blivit uppvaktad


 I går blev det en sån där riktig innedag med matlagning och bakning för hela slanten. Även dottern var hemma, så jag blev ordentligt firad med både mat och presenter.


Ytterligare två Maja lyktor till samlingen. Många är dom nu, men jag älskar dem verkligen. Med sina vackra och känsliga budskap, samtidigt som en del av intäkten går till barncancerfonden.


Tre stora ljuslyktor från Orrefors i serien Carat. Som små juveler kontrasterar de glittriga ljuslyktorna de höga ljusstakarna på skåpet.


Dukningen blev som så ofta en hyllning till glasriket, varför inte utnyttja de vackra glas som finns liksom ;-) Vi bor ju i glasriket!


Till förrätt blev det en smakrik ostpaj med löjrom, finhackad rödlök och creme fraiche. I glaset en härligt mousserande Louis Bouillot, Cremant de Bourgogne Millésimé Brut, 2012.
Vinet har en fruktig frisk smak med inslag av äpplen, mineral och apelsin. Varunummer 77865.


Till huvudrätt blev det ankbröst med rösti och hallonsås. I glaset en Pinot Noir från Bourgogne och producenten Jean-Claude Boisset, Les Ursulines 2014.
Vinet har en bärig smak med inslag av fat, skogshallon och örter. Varunummer 78614.

När det var dags för dessert var vi ganska mätta ;-) Men vi tryckte ändå i oss en liten bit pecannötpaj som jag hittade hos Helena, receptet finns HÄR.

Efter gårdagens festande är det en dag för bland annat städning och tvättning.

Ha ett härligt avslut på helgen och en bra start på den nya veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Grattis och vilken middag sen! Oj oj! Underbara matbilder du bjuder på...
Söndag igen, ja jag fortsätter väl att vila denna dag också:)
Kram från Titti

Meta sa...

Vi bugar och niger för dig! Grattis på din dag igår då. Firad blev du då verklige roligt att ha barnen hemma med en sån dag. Älskar glas gör jag med så jag njuter av dina fina saker.Fjärde bilden är verkligen läcker.
Ha nu ett bra år och en fin början på veckan
Kram Meta