söndag 26 februari 2017

Roadtrip till Österlen


Sen några veckor tillbaka har vi haft planer för en tur till Österlen, men diverse olika anledningar har satt käppar i hjulen. Men i går blev det äntligen dags :-)


När vi vandrade längs vattnet i Brantevik, fanns det som som var kaxigare, men jag vill lova att det såg kallt ut och jag tror inte ens att de fick någon fisk.
Tur att vi redan köpt fisk och hade den i kylbagen i bilen ;-)


Som alltid jagar jag motiv som passar kameran, här är det full zoom på mitt 70-200 objektiv. Svanar är ju alltid tacksamt ;-)


När vi körde ytterligare söderut, i höjd med Kabusa, fick vi syn på fågelskådarna med sina kikare. Det är ju alltid lika spännande att kolla vad det är som får dem att stanna mitt på vägen och ställa sig med sina kikare ;-)


En flock med gäss :o

När vi tittade närmare, maken med kikare och jag med full zomm på mitt 150-600 objektiv, såg vi att det minsann inte var några vanliga grågäss. De var större i förhållande till dem och mer färgglada.


Efter att ha konsulterat både fågelboken och google är vi ganska säkra på att det var bläsgås vi såg, även rapporter till Artportalen stödjer vår teori :-)


Efter vår lilla fågelskådning körde vi vidare till Glemmingebro och Olof Viktors, men tyvärr måste jag säga att de inte höll samma höga kvalitet som vi varit vana vid. Visst, jag är kräsen, det håller jag med om. Men tycker jag har rätt att vara det när jag är betalande kund.
Deras citronmarängpaj brukar vara ett säkert kort, men det var den sämsta jag någonsin ätit. 
Hade jag bakat den hade jag aldrig serverat den!! Skämsvarning alltså!!
Maken däremot hade bättre tur med sin morotskaka och chokladboll. Vi var överens efter besöket att vi letar upp nya favoriter och lägger Olof Viktors bakom oss.

Vi vände norrut och mötte några stängda dörrar, men då har vi ju ännu större anledning att inte dröja med nästa besök ;-)

Efter en helt underbar dag vände vi hemåt och mötte snöfallet ca 4 mil hemifrån. Trots ymnigt snöande är det inget som ligger idag :-)

Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan. Tjingeling

Inga kommentarer: