måndag 23 januari 2017

Driva kvistar


Eftersom det ändå inte är någon ”riktig vinter”, känner jag för att påskynda våren lite.
Visst! Jag vet att det är alldeles för tidigt, vi har ju minst en vintermånad kvar innan vi ens kan hoppas på en vår.

Men jag tar ändå in lite vår i form av kvistar från trädgården och driver på dem, idag fick det bli körsbärskvistar. Längre fram blir det väl forsythia, persika, magnolia, rosenkvitten, syren eller äpple.

En del kvistar är vackrast som de är i ensamt majestät, medan andra funkar jättebra att fylla ut en bukett tulpaner eller någon annan snittblomma.


Oavsett sort ger jag kvistarna ett ordentligt snitt, sätter dem i ljummet vatten. Jag ställer dem svalt de första dagarna så att de får vänja sig vid värmen lite långsamt.

Eftersom vår inomhusklimat vintertid är väldigt torrt ger jag kvistarna en liten dusch då och då, så att knopparna inte torkar in. 
Med lite tur svarar kvistarna med blommor och ibland även skir vårgrönska :-)

Ha en härlig fortsättning på veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag var in i en butik där det stod en kvist av persika och blommade. Så himla fint. jag ska nog ta en sväng och knipsa lite. Tyckte maken sa något om att klippa äppelträd. Hoppas du har det bra Cat. Såå synd att vi inte bor närmare varandra, tänk så roligt vi skulle ha det på våra möten då. Kraaaam Pia

Meta sa...

Det är verkligen fint med kvistar både efter att de slagit ut och före. Har haft tillgång till mycket körsbär förr om åren många såna stora träd har tagits ner på kolonin få se hur det blir i år. äpple kan jag i alla fall ta hem för grannen har sågat i ett stort träd.
Det känns så bra när de spricker ut då vet jag att det snart är vår på riktigt.
Ha en fin vecka
Kram Meta