onsdag 25 januari 2017

Blommande fönster


Omhändertagandet av alla övervintrande medelhavsväxter gör att det inte finns speciellt mycket ork och tid över för överfulla fönsterbänkar.
Någon enstaka blomkruka står dock i varje fönster. Mest är det orkidéer av olika slag och olika färger. Men jag har också några få novemberkaktusar med ljust rosa/vita blommor.



Flest har jag av lättskötta Phalaenopsis. 
Trivs bäst i ett öst- eller västfönster. Undvik att placera den i ett allt för soligt fönster i söder. Vill ha en hög luftfuktighet, ställ den på ett fat med lecakulor eller grus och vatten. Vattna helst med rumstempererat regnvatten. Gödning sker vid varannan vattning under tillväxtperioden. 



Jag har även tagit mig an utmaningen Dendrobium, vitare än vit. 
Vill ha ljust men inte direkt sol och relativt hög luftfuktighet. Står gärna ute på sommaren. Måste torka ut mellan vattningarna. Använd mjukt vatten – fritt från kalk/klor. Kranvatten kan också hällas upp och stå ett dygn före vattning. Leca kulor på ett fat med vatten höjer luftfuktigheten och växttrivseln. Gödning sker vid varannan vattning under tillväxtperioden.



En mörkt vinröd Oncidium som inte ser mycket ut för världen, men den blommar vackert. 
Vill ha sol från september till mars och ljust men ej brännande under resten av året. Den är varmväxande, trivs vid en temperatur 17-25°. Står gärna ute på sommaren. Måste torka ut mellan vattningarna. Använd mjukt vatten – fritt från kalk/klor. Kranvatten kan också hällas upp och stå ett dygn före vattning. Rumstempererat vatten är att föredra. Leca kulor på ett fat med vatten höjer luftfuktigheten och växttrivseln. Gödning sker vid varannan vattning under tillväxtperioden.

Tänk, redan mitten på arbetsveckan och  färre dagar kvar att jobba än jag har jobbat :-)
Ha en bra fortsättning på veckan. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Det där är ju verkligen fint. Lättskött vet jag inte men vissa har väl väldigt gröna fingrar kan jag tro. jag gör mitt bästa men du kan ju se på mitt inlägg hur min orkidé ser ut Ha Ha! Kraaam Pia

Meta sa...

Det där med orkidéer är väl inte min grej. Visst de blommar både nu och då men nej de åker ut rätt som det är. det är lite skönt att se blommorna nu när det är så grått och trist ute.Blicken stannar där och slipper se det utanför fönstret.
Visst är det härligt när veckorna rullar på det går fortare då till våren.
Ha det gott resten av veckan.
Kram Meta