tisdag 25 oktober 2016

Nyanser av grått


När vi körde hem från Karlskrona i söndags passade vi på att stanna vid färghandeln.

Vi har ju ett matrum där befintliga gardinstänger ska bytas ut mot gardinskenor i taket. När gardinstängerna skruvas ner blir det stora hål i väggarna som måste spacklas och med andra ord kan vi alltså passa på att måla väggarna.



I dag har matrummet varmgula väggar och vitt golv, jag måste erkänna att jag är rätt less på den gula färgen.

När vi väljer färg måste vi ta hänsyn till taklisterna och möblerna. Bland annat är det våra två stora skåp, ett fanerat och ett i mörk ek. Det stora matbordet är vitoljat men är oftast försedd med en kittvit linneduk, matstolarna är vitmålade och ska kläs om med något linnetyg. 
Vita linnegardiner är inhandlade och en stor, gråvit matta är uppsatt på önskelistan. Vi tror med andra ord inte på vita väggar i matrummet utan det lutar åt att det blir en ljus, grå nyans.

Gissa om det är svårt att välja bland alla dessa nyanser av grått ;-)

De grå nyanserna i oktober har hittills gett oss hela 122 mm regn, vilket borde båda för en grön vår :-)

Ha en fin fortsättning på veckan. Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Grått var ordet kan man säga. Regn och murr här i Uppland också. Fast grått på väggarna är fint Hoppas ni hittar den perfekta nyansen. Kraaam Pia

Meta sa...

Det mesta är grått nu vare sig man bestämmer det själv eller kikar ut. Gillar åxå grått men det är en mycket svår färg känner jag både kall och varm men ändå inte samma i dagsljus som i kvällsljus. Ja det tål att tänka på. Jag lutar nämligen åxå åt det hållet i stugan men har så svårt att hitta den nyans jag vill ha. Ska nog använda kalkfärg från Jotun så ja vi får se. Du målade ju med det är det bökigt eller svårt att få det bra???
Ha nu en fin mitt i veckansdag i morgon
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Ja grått finns ju i 1000 nyanser, inget lätt val men jag tror på en ljusare grå! Grått ute också idag, det är nog en väldigt svensk färg ha ha...
Ha en fin torsdag, snart helg igen!
Kram från Titti