fredag 7 oktober 2016

Ett dukat bord med sex olika uttryck


Härom veckan, när vi var i Kosta, passade jag på att köpa en tredje "löpare" till matbordet. Perfekt om hela familjen är hemma :-)


Här syns hur himla perfekt den nya Himla duken blev ;-) Bordet är både långt och brett, vilket har gjort det svårt att hitta duk som är tillräckligt stor. Himla har dukar som är 160 cm breda :-)

I morgon ska vi duka för att fira dotterns födelsedag :-)
Vi blir några fler så det återstår att se hur dukningen blir. Jag har några alternativ att välja på, allt beror egentligen på hur mycket jobb man vill lägga på disken :o


Rörstrands Ostindia är väl knappast okänd för någon ;-) Fick servisen när jag fyllde trettio, först användes den som "finservis" men numera använder vi den tillvardags :-) 
Besticken är från Hardanger. 
Glasen är våra favoriter :-) Difference från Orrefors, design Erika Lagerbielke.
Ljuslyktorna Kivi är från Iittala.


Klassiska Hagtorn från Gustavsberg har på senare år poppat upp som en liten uppstickare här hemma. Jag tror aldrig att det kommer att bli en komplett servis, men det spelar egentligen ingen större roll :-)
Besticken och glaset är av okänt ursprung.


Det här är min favoritservis alla dagar i veckan, även om vi inte använder den varje dag. 
LA, kallas också Colorado, design Stig Lindberg för Gustavsberg. Soppskålen är Swedish Grace, design Louise Adelborg för Rörstrand. 
Besticken är troligen de mest förekommande, Svensk spets tillverkade av Gense. Glasen okänd design och okänt glasbruk.


Nästa servis är från Rosenthal, Sanssouci. Som alla Rosenthalserviser finns de med massor av olika dekorer, eller helvita. Soppskålen är en fransk lejonskål. 
Besticken är från serien Ingrid, de här i "normal storlek".
Glasen är från Kosta, en äldre variant av serien svart Line, design Anna Ehrner.


 Även den här uppsättningen är från Rosenthal, men serien Maria. 
Besticken är Gammal Fransk, de här i "stor storlek".
Glasen är från Kosta, Chateau, design Bertil Vallien.


Avslutar med några gröna i engelsk stil Country Style. Soppskålen är även här Swedish Grace. Salladsassietten kommer från en av Svaneholms samlarserier.
Besticken är från serien Ingrid, de här i "stor storlek".
Glasen är från Ikea.

Efter den här tröttande porslinskavalkaden återstår bara att önska en härlig fredag och en bra start på helgen. 
Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

men så himla fina dukningar du visar. jag älskar ostindia och den fina Sanssouci. Lineglasen är också superläckra. Kraaaam Pia

Meta sa...

Vad roligt att kunna byta så där eller kanske alla på en gång eller nja det blir nog lite rörigt kanske.
Hagtorn gillar jag., den kan man hitta på loppisar har jag sett.Just nu önskar jag mig en röd servis till kolonin, få se vad jag kan hitta.
Ha nu en härlig helg och grattis till dottern
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Snyggt! Gillar alla! Tänk vilken lyx att sätta sig vid ett dukat bord...
Ha en skön kväll!
Kram från Titti