tisdag 12 juli 2016

Valnötsgården


Valnötsgården, smaka på ordet.
Jag tror nästan att det får bli namnet på vår undangömda uteplats. I skuggan av välnötsträdet, skyddad av ett plank kan man sitta och njuta av lavendel, rosor och andra medelhavsväxter som har sitt sommarviste ute.


Jag väntar egentligen bara på att lavendeln ska växa ihop till en häck, bakom häcken ska det bli en underbar rosrabatt med trädgårdens befintliga rosor. Men det är höstens slitgöra ;-)


Nu vill jag bara göra som Tjuren Ferdinand, sitta under mitt valnötsträd och njuta av blommorna :-)


Om inte allt för många dagar kan vi nog njuta av årets första fikon. Tyvärr är det bara ett tidigt, men träden är fulla av ämnen till de som mognar lite senare. Är det inte fantastiskt ändå att man kan får två skördar fikon på våra breddgrader!


Däremot verkar det som att vi får vänta på persikorna, de mognar långsamt i år. Undrar om de får för lite sol, för lite näring eller för lite vatten?
Hur eller hur, jag ser fram mot att få smaka dem, när de väl mognar.

Ha en underbar fortsättning på veckan. Tjingeling

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Du har ju ett alldeles eget litet Italien där i trädgården. valnötsträd och oliver, fikon och persikor. Lyllos! Här är det riktigt kallt idag och förkylningar i familjen. jag aktar mig som ögat... Ha det fint cat. Kraaam pia