måndag 1 februari 2016

Naturens energipaket


Jag har ju skrivit om vaktelägg tidigare, men jag är minst lika fascinerad av vanliga ägg. 
Ägget är ett riktigt energipaket. Ett normalstort ägg ger mer än en tredjedel av vårt dagsbehov av selen, vitamin E och B12. Merparten av alla vitaminer och antioxidanter finns i äggulan. Ett ägg innehåller 12,3 % protein och något mindre fett än ett glas standardmjölk.
Dessutom är ju ägget perfekt paketerat, allra helst om det är kokt.

I familjen äter vi massor av ägg. Jag äter minst ett om dagen, oftast äter jag ett kokt ägg till lunch eller som mellanmål under dagen.

De vackra äggen på bilderna kommer från dotterns "svärmor", hon har ett litet hönsgäng i trädgården.



Första februari, måndag, ny månad och ny vecka. Tror minsann att det är hög tid att starta upp den här veckan.

Ha en fin måndag. Tjingeling

5 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ägg är basföda för mig, så gott.
Alltid ett ägg till frukost och ett
till på kvällen. Fina ägg du har i
skålen.
Ha en bra vintervecka
Kramar/AM

Meta sa...

Ägg är gott alltid. passar till nästan allt.Här äter vi mycket ägg periodvis.Ett till lunch idag kanske skulle smaka annars smakar inget just nu. En liten titt från mig idag sen kryper jag ner igen
Kram Meta

Rost och rädisor sa...

Ägg är fantastiska! Det här inlägget hade jag kunnat skriva, ja om man bortser från dottern och svärmor.

Allt gott
Anette

HWIT BLOGG sa...

Ägg är gott, jag äter också mycket ägg! Omeletter, mums...
Fina bilder!
Kram från Titti

G:a Affären sa...

Brukar få vaktelägg av min granne, så små och söta. Och nu kommer hon med ägg från hönsen som tydligen satt igång att värpa igen.
Så oerhört vackert med äggen på tennfatet!
Och så ser jag den fina tekoppen i bakgrunden, vilken rolig idé!

Kramar /Cia