torsdag 7 januari 2016

Förvaring av kokböcker


Jamen, då var det torsdag och arbetsdag igen efter en helgdag mitt i veckan :o
Bara att gilla läget och jobba ett par dagar igen innan det blir helg igen. Inte konstigt att man är dagvill!

Böcker är tungt!
Det var just därför jag letade med ljus och lykta efter ett gammalt vitrinskåp när den gamla bokhyllan skulle flyttas upp på övervåningen.
Bokhyllan tömdes på kokböcker och de fick istället flytta in i det vackra vitrinskåpet. Vitrinskåpet som är värt varenda mil och allt kånkande ;-)


Nästan tre hyllmeter fördelat på två hyllor! Det verkar vara så att våra kokböcker förökar sig dramatiskt :o Men är mat, bakning och dryck ett gemensamt intresse så är det!


Sen blir det ibland "hål i ordningen" och böckerna får fötter, men det ju meningen med dem. De ska användas, antingen för att läsas från pärm till pärm eller tillaga någon maträtt utifrån ett väl valt recept. Sen har både maken och jag samma problem - ett recept är bara en vägledning, ett förslag, vi kan absolut inte följa dem. Men de är bra uppslag!


En del av böckerna som fått fötter fastnar visst i köket, i tallrikshyllan. En tallrikshylla som inte innehåller en enda tallrik, men väl brickor och tydligen kokböcker :-)

Favoriterna just nu är Karin Fransson (Hotell Borgholm) och Anna Bergenström, massor av grönt, massor av kryddor och mängder av smak :-)

Ha en härlig torsdagskväll. 

Tjingeling

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Så snyggt bokskåp och praktiskt! Ja kokböcker ja, man har några...men jag tittar mest på bilderna ha ha. Jag skulle vilja ha Tareq Taylers senaste, ska visst vara en massa gott där!
Kram till dig,
Titti

Meta sa...

Det blev ju perfekt och lite plats för nya har du med. Karins böcker gillar jag med. Här är det köpstopp just nu för kokböcker det enda jag letar efter är lätt enkel sommar mat till kolonin.
I helgen jag ska jobba häcken av mig På Lidingö att tömma en lägenhet efter F´s farfar( enda arvingen) inte lätt när man är 14 år.
Ha det så gott och njut vintern om 75 dagar kommer den normala våren hihi.
Kram Meta

G:a Affären sa...

Tänk jag såg det nya skåpet och har kikat bakåt för att kanske få se mer, och det fick jag! Vet du, jag tror våra skåp kommer från samma grossist! Åh så fint det är!!!!
Jag har också böcker och brickor i en tallrikshylla i skafferiet, praktiskt med det som används ofta.
Kul att både du och maken har intresse för matlagning.

Kramar /Cia