onsdag 20 januari 2016

Doft av nybakat och hemlagat


Finns det något bättre än att välkomna med doften av nybakat och hemlagat? Det tycker faktiskt inte jag, vilket många av er redan har märkt.
Men jag måste ändå puffa lite för surdegsbröd, det finns egentligen inget enklare att baka. Dessutom sköter det sig själv det mesta av tiden.


Ingen jäst, bara mjöl, vatten salt och surdeg (som också består av mjöl och vatten). Väcka surdegen på morgonen. Röra ihop degen några timmar senare, låta den vila resten av dagen. Slå eller knåda degen, forma bröd och lägga i jäsformar. Sen ska bröden jäsa i kylskåp en, två eller tre dygn. Sen är det bara att grädda, låta det kallna och njuta.
Den långa jästiden låter mjölet utveckla sina smaker till fullo och dessutom är ju brödet fullproppat med mjölksyrebakterier. Riktigt bra för magen kan jag lova. Min mage slutade strula efter jag började äta riktigt surdegsbröd :-)
Du hittar recepten på matbloggen HÄR. Sök bara på surdeg.


I kväll utnyttjar jag blå timmen till en kopp te och att leta matinspiration i en, för oss, ny kokbok skriven av Markus Aujalay.


Jag hoppas hitta några mustiga grytor med massor av rotfrukter att välja mellan, är liksom gryttider nu.


Men nu börjar det dra ihop sig för att fixa till kvällens middag, sen är det minsann dags för Sveriges Mästerkock.

Ha en fin kväll och en bra start på morgondagen. 

Tjingeling

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

I dag kom jag hem till doften av nybakt. maken har just fått blodad tand och bakar hej vilt. Kraaam pia

Meta sa...

Nybakat är en härlig doft speciellt på vintern i kylan. Här bakade jag bullar igår som ska följa med till Tyresö i morgon sen är de slut Blir till att baka nya sen när jag kommer hem.Men det gör inget det är så kul.
Nu är det begravning på fredag och vi ska också hjälpa dotter att flytta ur köket till ett magasin för där ska rivas väggar golv och tak. Fattar inte att de orkar Puh jag blir trött bara jag tänker på det.
Ha det gott i veckan
kram Meta

G:a Affären sa...

Blir så imponerad och inspirerad över din energi att både baka och laga mat.
När jag får tiden ska jag kika in för det receptet.
Och vet du, jag har flera gånger tänkt, kanske du dyker upp i uttagningen till
Sveriges Mästerkock! Har du tänkt tanken någon gång?

Det där skåpet...! Passar så bra där!
Kramar /Cia