måndag 5 oktober 2015

Adventsförberedelser


Är det något jag verkligen förknippar med jul, så är det nötter. Nötter av alla de slag, dels de inhemska hassel- och valnötterna men även para- och pinjenötter.

Eftersom jag verkligen älskar nötter, passade jag på att plocka hasselnötter i går. Det gäller ju att komma före fåglar och andra djur.



Men det gäller att tänka sig för, för hasselnötter och andra nötter omfattas inte av allemansrätten. De är visserligen inte fridlysta, men det är förbjudet att plocka ollon och nötter från växande träd (Brottsbalken 12 kap 2 §).  Det går ju alltid att be markägaren om lov.

Jag bad mig själv om lov, eftersom jag plockar mina nötter hemma på tomten :o
Vi har en gigantisk vanlig hasselbuske, som i år gett enorma mängder med nötter. Men sen har vi även min favorit, den röda zellernöten. En storfruktig hasselnöt med purpurfärgade blad och rosa-röda höljen till nötterna.


Nötterna till vänster är vanliga hasselnötter (i år ovanligt stora) och de till höger är den röda zellernöten. Det är skillnad både i storlek och form på de bägge sorterna.


Nu ligger nötterna på tork till advent, så man kan väl säga att jag just avklarat mitt första adventsstök ;-)

Ha en underbar måndag och en fin start på morgondagen. Tjingeling

3 kommentarer:

Meta sa...

Ja det går fort nu rätt som det är så är vi där och har glömt en massa som vi tänkt göra. Smart att börja i tid som du gjort. Älskar plockade nötter på träden här hos oss. de köpta vet man aldrig vad de bär med sig.
Ha det gott och nalla inte nu förrän till advent
Kram Meta

Villa Ryttarängen sa...

Det kallar jag närproducerat. Så mysigt att kunna plocka sina egna nötter. Kraaaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Gott och nyttigt också! Vilken lyx att kunna plocka sina egna nötter...ja nu har du adventsmyset redan fixat ju!
Kram till dig,
Titti