måndag 17 augusti 2015

Medelhavsinspiration


Måndag och vi går in i sista semesterveckan :-)

I förra veckan besökte vi Villa Famiglia i Vassmolösa, strax söder om Kalmar. HÄR finns deras hemsida.

Villa Famiglia är egentligen en helt vanlig gård, men med en fantastiskt, italieninspirerad, mangårdsbyggnad.


I trädgården har de byggt ett stort växthus som inrymmer café och restaurang.



Jag kan tänka mig att växthuset är underbart att inta lunch i en vår- eller höstdag, eller en sommardag med lite sämre väder :o

I den relativt stora parkträdgården har de placerat ut sittgrupper och en hel del medelhavsväxter.



Utöver caféverksamheten, säljer de även terracottakrukor och medelhavsväxter.


Den underbara gungsoffan skulle kunna få flytta hem till mig idag ;-) Att stilla gunga under valnötsträdet med en bok i handen - det är lyx det :-)

Som tur väl var, fanns det ingen prislapp så jag behövde inte ens fundera tanken till slut :o


Porlande vatten är ett trevligt inslag och jag tycker det tillhör en medelhavsträdgård.

Några idéer fick jag med mig hem, men min stora inspiratör är fortfarande Peter Englander (Apotekarns Trädgård i Simrishamn) :-)


Ta vara på nuet och ha en härlig fortsättning på dagen.

Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Oj, Oj så mycket fint. jag älskar dessa stora terrakottakrukor. Den där gungan har en god vän till mig fast i svart. Så himla fin. Kraaaam Pia

Meta sa...

ja men det såg ju härligt ut tänk att man inte behöver åka längre för att känna lite medelhav härligt. Börjar längta till lite utflykter nu när jag läser era på bloggen Snart far jag till Norge
Ha det gott
Kram Meta